صفحه اصلي


امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵

اينجا هستيد: گيم ايران » بازي هاي ايراني » مصاحبه » بازی جنون سیاه: تله – مصاحبه با هادی جعفری منفرد


بازی جنون سیاه: تله – مصاحبه با هادی جعفری منفرد

گروه گیم ایران به تازگی مصاحبه ای با شرکت توسن گام داشته که در ادامه متن این مصاحبه و پاسخ های دوست عزیزمون اقای جعفری (مدیر عامل توسن گام) رو خواهید دید، گروه توسن گام با توجه به سیاست های فعالیتی خودشون ، در سکوت کامل رسانه ای شروع به طراحی بازی جنون سیاه کردن ، ولی با تمام این تفاصیر ، لطف کردند و تصویری اختصاصی برای سایت گیم-ایران ارسال کردند تا این مقاله نیز مانند باقی ، تخصصی باشه. البته قول تصاویر اختصاصی بیشتر در هفته های اینده دادن که امیدواریم ، منتشر کننده اولیه اون در سطح نت ، ما باشیم.

 

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما،بنده سورنا رضایی هستم نویسنده بخش بازیهای ایرانی سایت گیم-ایران و از اینکه انجام این مصاحبه را پذیرفتید واقعا سپاس گزارم،اما بپردازیم به مصاحبه:

 

۱- لطفا خودتان را معرفی کنید و کمی درمورد گروهتان صحبت کنید؟ (از چه سالی شروع کردید،چند نفر هستید و…)

 

به نام خدا هادی جعفری منفرد هستم مدیر شرکت فن آوران توسن گام سازنده بازی ” جنون سیاه ” .تاسیس شرکت توسن گام به سال ۸۶ باز می گردد و در این مدت پروژه های مختلف در شرکت تولید شده است .زمینه کاری توسن گام متفاوت بوده و از سیستم های پایگاه داده ای ،واقعیت مجازی، وب سایت ها و بازی های رایانه ای را شامل می شود که خوشبختانه شرکت در بخش های مختلف همواره موفقیت های بزرگ و نوآوری های خاص خود را داشته است:برای نمونه می توان به ساخت اولین نرم افزار جامع آنالیز فوتبال در ایران و یا ساخت نرم افزار عظیم “تمدن ایران:تخت جمشید” اشاره کرد که با موفقیت ها و تحسین گسترده کشوری رو به رو شده اند.این ها بخش هایی از فعالیت شرکت در زمینه هایی غیر از تولید بازی بوده است.اما در مورد گروه بازی ساز و پروژه بازی جاری در شرکت این تیم از سالها پیش در کنار هم بوده و همگام با یکدیگر روند ساخت بازی را به پیش می برند.

 

 

۲- ایده ی بازی از کجا به ذهنتان رسید؟ و چه ویژگی باعث شد تا آن را به عنوان اولین عنوان خود انتخاب کنید؟

 

ایده بازی از میانه های سال ۸۹ بر مبنای برداشتی آزاد از مفاهیم نهان در اسطوره ضحاک ماردوش به ذهن بنده خطور کرد و یکی از ویژگی های بسیار برجسته این بازی پرداخت بسیار قوی داستان است به گونه ای که بیش از یک سال یعنی از میانه های سال ۸۹ تا پایان سال ۹۰ روی داستان کار شده است.بیان داستان روایتی نو در فضایی علمی و تخیلی از مفاهیم اسطوره ای کهن است. جنون سیاه بازی است علیه زشتی هایی چون دروغ و فریب….  در اینجا لازم است این نکته را یاد آور شوم که متاسفانه در یکی از سایت ها مشاهده کردم که عنوان شده بود این بازی اولین عنوان بازی توسن گام است و در این سوال نیز این اشتباه رخ داده است. توسن گام پیش از جنون سیاه بازی های مختلفی را ساخته و روانه بازار کرده است (هم بازی های آنلاین و هم آفلاین) اما این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که جنون سیاه از لحاظ حجم کار و کیفیت به هیچ وجه با هیچ یک از تولیدات گذشته شرکت قابل قیاس نیست.

 

 

۳- کمی درمورد داستان بازی و شخصیت اصلی بازی صحبت کنید؟ (داستان بازی در چه سالی رخ میدهد؟ اساس اصلی داستان درمورد چیست؟ و…):

 

همان گونه که پیش از این اشاره شد “جنون سیاه “پیش از هر چیز یک اثر هنری است علیه زشتی هایی چون دروغ و فریب در سطح جهانی که با استفاده از مفاهیم نهان در داستانهای کهن ایرانی در قالبی نو روایت شده است.

اما روایت ماجرا آن است که در آینده ای نامعلوم ، دانشمندی شیطان صفت که علاقه ای عجیب به اسطوره های باستانی و ضحاک دارد سعی در تشکیل ارتش شیطانی خود را بر اساس ساخت موجودات بیلوژیکی  داشته و در این مسیر قهرمان اصلی داستان با نام”سام” (برگرفته از نام سام پهلوان  در شاهنامه) که پلیس جوان و شجاعی است در جریان ماجرا قرار گرفته و به مبارزه با فعالیت های شیطانی آن دانشمند می پردازد.

نکته ای را هم در پردانتز بگویم که نام اپیزود اول بازی با ۱۰ ساعت گیم پلی تله است و این عنوان به یاری حق ادامه دار خواهد بود. پس بهتر است نام جنون سیاه: تله را به خاطر بسپاریم

 

 

۴- برای گرافیک بازی از چه موتور پایه ای استفاده کرده اید؟ از نظر خودتان گرافیک بازی در چه حدی است و آیا میتواند در میان دیگر عناوین ایرانی سرآمد باشد؟

 

موتور گرافیکی بازی Unity است اما باید اشاره کرد از آنجا که تیم هنری کار از خروجی های گرافیکی Unity در بسیاری موارد رضایت نداشتند ما بخش های زیادی را در موتور ارتقا دادیم تا در جلوه های بصری حتی به فراتر از توان پیش فرض این موتور برسیم فی المثل سیستم نور از نور و محاسبات موتور استفاده نمی کند و برای این پروژه ما نورپردازی و شیدرهای مربوطه آن را خود نوشتیم و این باعث شد قدرت نور پردازی و کیفیت بصری بازی در حد کیفیت های خروجی از UDK  باشد با این تفاوت که در UDK ذات موتور ویژگی های نورپردازی عالی دارد اما برنامه نویسان شرکت برای رسیدن به این سطح در Unity در کنار هنرمندان اثر زمان بسیار زیادی را صرف کردند.در نهایت باید گفت به علت توجه به تک تک جزئیات در مدل، تکسچر، نورپردازی، پاریتکل ها، شیدرها و همه المان های بصری در فضاهای عظیم و متنوع بازی از یک سو و همین طور رعایت همین جزئیات در کاراکترهای مختلف درون بازی (بیش از بیست نوع دشمن متنوع) قدرت گرافیکی بازی نه تنها به اعتقاد بنده فراتر از ایران که در حد رقابت با بازی های خوب خارجی است و بنده با افتخار نسبت به همکاران هنرمند و فنی ام که اینم پروژه را پیش می برند، این مژده را می دهم که انشاالله جنون سیاه در سال ۹۳ بسیاری از دوستداران بازی را شگفت زده و غافلگیر خواهد کرد.

 

 

۵- کمی درمورد گیم پلی بازی صحبت کنیم!برای ساخت گیم پلی این بازی از چه عنوان هایی الگو گرفتید،چه ویژگی هایی در این بخش از بازی وجود دارد؟ و حداقل زمان برای اتمام این عنوان حدودا چند ساعت است؟

 

یکی از ویژگی های این پروژه حضور دائم طراح بازی به عنوان یک نقش کاملا مستقل در روند ساخت بازی بوده است که متاسفانه در بسیاری از پروژه ها در ایران نسبت به آن بی توجهی می شود. یعنی یا مدیر پروژه نقش طراحی بازی را به عهده دارد یا تیم با گذاشتن المان های مختلف در بازی و همفکری هم روند بازی را شکل می دهند.اما در جنون سیاه فردی مستقل با تنها یک وظیفه طراحی بازی و بالابردن کیفیت گیم پلی در کار حضور مستمر دارد و در مسیر شکل دادن به روند بازی ، ساعت ها عنوان های گوناگون بازی های مختلف را مورد بررسی و کنکاش قرار می دهد و نکات مثبت آنها مد نظر قرا می گیرد اما این که بگوییم “جنون سیاه” و گیم پلی آن از بازی خاصی الگو برداری شده این گونه نیست اگرچه استانداردهای این سبک از بازی را رعایت کرده ایم. چرا که داستان بازی همانگونه که قبلا عرض شد کاملا نوشته شده در این مجموعه و بر پایه اسطوره های کهن ایرانی است که در فضایی آینده و علمی تخیلی و در ژانر اکشن وحشت بیان می شود. زمان گیم پلی پیش بینی شده ما برای این عنوان حدود ۱۰ ساعت است که تا جایی که من در جریان هستم هیچ بازی ایرانی با این زمان تا کنون ساخته نشده است.

 

برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر ، روی ان کلیک کنید

جنون سیاه: تله

 

۶- آیا برای دوبله بازی از دوبلور های بنام کشور عزیزمان استفاده میکنید یا سعی میکنید تا از دوبلور های جوان و تازه کار استفاده کنید؟

 

در مورد دوبله قصد در اسفاده از بهترین ها داریم تا انشاالله به بهترین کیفیت در این بخش نیز برسیم چراکه همانگونه که پیشتر بیان شد داستان در این بازی بسیار مورد توجه است و بخش مهمی از داستان بر مبنای سینماتیک هایی است که دوبله در آنها نقش کلیدی دارد.

 

 

۷- موسیقی بازی را چطور میبینید؟ آیا میتواند باعث به وجد آمدن گیمر در بازی شود و بر حساسیت آن در وضعیت های مختلف بیفزاید؟

 

موسیقی در این کار بسیار حائز اهمیت بوده است به حدی که ساخت آهنگ درون خود شرکت و تجهیز بخشی از  شرکت به این منظور و با حضور آهنگساز در کنار تیم سازنده صورت می گیرد. آهنگساز با هماهنگی با بخش های مختاف شامل دپارتمان طراحی، هنری و نویسنده فرآیند ساخت آهنگ را به پیش می برد.

 

 

۸- طبق اطلاعات ما شما چند سالی میشود که بر روی این عنوان کار میکنید پس چرا بتازگی تصاویر و اطلاعاتی از این بازی منتشر کردید؟

از سیاست های بسیار مهم و پایه ای در توسن گام اطلاع رسانی به موقع به گونه ای است که به روند تولید آسیب نرساند. این موجب شد تا عجله ای در اطلاع رسانی نباشد تا تیم سازنده تمام تمرکز خود را بر روی ساخت بازی صرف کند و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد و اطلاعات مربوط به بازی انشاالله بر پایه روندی دقیق منتشر خواهد شد تا تمرکز اصلی تیم تولید حفظ شود و از طرف دیگر از این نکته جلوگیری کنیم که خیلی زودتر از آنکه بازی روانه بازار شود با تکرار بی مورد عنوان کار را لوث کنیم.

 

 

۹- بازی شما در چه مرحله ای از ساخت قرار دارد و بنظر شما در چه زمانی منتشر خواهد شد و منتشر کننده آن چه شرکتی خواهد بود؟ و آیا امیدی به این بازی دارید تا به عنوان یک بازی ایرانی در بازارهای بین المللی بفروش برسد؟

 

اجازه دهید تا در زمان مناسب به بخش اول سوال شما پاسخ دهم اما به طور کلی بازی در سال آینده روانه بازار خواهد شد اما تاریخ دقیق آن را بعد ها اعلام خواهیم کرد. و در مورد بخش دوم سوال باید گفت ما بسیار امیدوار هستیم تا جنون سیاه در ورای مرزهای کشور بتواند به آمار فروش خوبی دست پیدا کند و با توجه به کیفیتی که این اثر خواهد داشت و بازخوردهایی که از مخاطبین داخلی گرفته ایم امید زیادی به موفقیت این اثر در سطح جهانی داریم که البته بدون حمایت های نهادهای مربوطه ، رسانه های دلسوز برای این صنعت در کشور و همراهی بزرگوارانه ی بازی دوستان ایرانی در یاری رساندن به دوستان تولیدکننده شان غیر ممکن است.

 

 

•    در پایان اگر صحبتی با گیمر های ایرانی دارید بفرمایید؟

 

صادقانه مایلم تا دست تک تک آنها را بفشارم و عرض کنم ما تولیدکنندگان بدون حمایت های آنها فعالیت هایمان بی معنی خواهد بود و از این رو نظر تک تک ایشان برای ما بسیار بسیار ارزشمند است اما به عنوان یک برادر کوچکتر و دوستی کوچک که بخواهم با دوستان خود درد دل کنم مسئله ای را با آنها در میان می گذارم مسئله ای که رازی نهان نیست اما کمتر برخی از ما به آن توجه می کنیم:بازی سازی در سطح جهان یک صنعت پیشرو و با تکنولوژی بالا است و ساخت یک بازی رایانه ای متوسط و خوب در سطح جهانی چیزی حدود ۱۰-۲۰ ملیون دلار هزینه در بر دارد یعنی چیزی بین ۳۰ تا ۶۰ میلیارد تومان و تازه آن بازی ها در بازارهای ایران ده ها برابر زیر قیمت واقعی شان فروخته می شود یعنی بازی ۵۰-۶۰ دلاری در حد چند هزار تومان در ایران به فروش می رسد پس بازی ساز ایرانی که از همه جا تحت فشار است و فقط با عشق و علاقه وارد این میدان شده اولا باید با هزینه ای صدها برابر کمتر از نمونه های خارجی رقیبش بازی تولید کند و از طرفی همان رقیب های چند ملیار تومانی اش با قیمتی ده ها برابر کمتر از بازارهای خارجی در ایران به فروش می رسند و بازی ساز ایرانی باید با آنها رقابت کند.

اینجا است که تنها انگیزه بازی ساز عشق درونی و امید به همراهی و همگامی مردمانی دراد تا با خرید بازی های ایرانی این صنعت جوان و نو پا را حمایت کنند صنعتی ک با مشقت جان گرفته و چشم به آینده ای روشن دارد و قطعا در این مسیر به علت تنگناهای فراوان مالی ضعف هایی هم داشته که من در همین جا به عنوان یک بازی ساز امیدوارم که بازی باز های ایرانی ضعف های گذشته مان را ببخشند و شرایط دشوار بازی سازی در ایران را درک نمایند و در رساندن ایران عزیز به قفله های افتخار در این صنعت دست نیاز ما را بفشارند.

 

عکس ارائه شده برای این مصاحبه نیز برای اولین بار به سایت خوب شما تقدیم می شود و از این طریق اعلام می کنم که در آینده بسیار نزدیکئ اولین سری از عکس های گیم پلی بازی ارائه خواهند شد و در میان آن عکس ها ، عکس همین صحنه نیز تکرار خواهد شد پس از خوانندگان عزیز می خواهم ، این تصویر را به خاطر بسپارند تا در قیاس با عکس جدیدتر ببینید تا چه حد به جزئیات در این پروژه بها داده می شود.

 

 با احترام بیکران برای همه بازی دوستان این سرزمین زیبا

هادی جعفری منفرد مدیر شرکت بازی سازی فن آوران توسن گام

 

بنده و تمام اعضای تحریریه سایت گیم ایران و البته کاربران سایت ، برای عنوان و شرکت شما آرزوی موفقیت میکنیم.

 

(دوستان مصاحبه پر محتوایی بوده! لطفا تمامی خوانندگان مصاحبه ، نظر فراموش نشه )

ورود به سايت
تبلیغات در گیم ایران
شبكه تبليغات

به جمع کاربران ویژه بپیوندید

تعداد نوشته ها: 70

نوشته شده توسط : « »

اشتباهم این بود هر جا رنجیدم خندیدم , فکر کردند دردی ندارم ضربه ها را محکم تر زدند. چارلی چاپلین

عضويت در خبرنامه سايت

 ۱۱ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است.


  1. رسول كريمي می‌گه:

    مصاحبه عالی و خوبی شده ،‌بنده به نوبه خودم به این تیم موفق و خوب تبریک میگم ، امیدواریم که خورجی بازی نیز با همین کیفیت گفته شده باشه.

    پاسخ

  2. معين می‌گه:

    ممنون عالی بود

    پاسخ

    رسول كريمي: پاسخ در تاريخ بهمن ۳ام, ۱۳۹۲ ۰۱:۴۹:


    متشکر پیام شما دریافت شد ، فصل امتحاناته و اعضای تیم همه دانشجو و …

    پاسخ

  3. بهنام می‌گه:

    عالی بود.واقعا مصاحبه ی خوبی بود…

    پاسخ

    سورنا رضایی: پاسخ در تاريخ بهمن ۳ام, ۱۳۹۲ ۱۶:۱۲:


    ممنون.سعی میکنیم با شرکت های بیشتری مصاحبه کنیم……

    پاسخ

  4. شاهین می‌گه:

    سلام

    واقعا دارم به بازی سازی ایرانی امیدوار می شم.برای این تیم آرزوی موفقیت می کنم

    پاسخ

    سورنا رضایی: پاسخ در تاريخ بهمن ۳ام, ۱۳۹۲ ۱۶:۰۸:


    ممنون…ما هم برای این تیم بزرگ آرزوی موفقیت میکنیم

    پاسخ

  5. shahab70 می‌گه:

    ممنون سورنا جان

    پاسخ

    سورنا رضایی: پاسخ در تاريخ بهمن ۹ام, ۱۳۹۲ ۱۶:۱۵:


    خواهش میکنم………..

    پاسخ

  6. فرهاد می‌گه:

    بازی ایرانیه؟ :-O

    پاسخ

    سورنا رضایی: پاسخ در تاريخ فروردین ۱۵ام, ۱۳۹۳ ۱۹:۳۷:


    بله……….ایرانی هست………..بازی فوق العاده ای از آب درخواهد آمد

    پاسخ


شما نیز به جمع هوادارن گیم-ایران در فیس بوک بپیوندید. Facebook.com


.:: ارسال دیدگاه



كاربر محترم، ايميل شما منتشر نخواهد شد ، لطفا ادرس صحيح ايميل خود را بنويسيد

مقررات بخش نظرات :
1- از ارسال نظرات پي در پي خوداري كنيد و منتظر پاسخ كاربران و يا نويسنده باشيد.
2- فقط به نظرات فارسي پاسخ داده خواهد شد و نظرات فينگليش پاسخ داده نميشود.
3- لطفا در مقدار و ميزان سوالات خود در بخش نظرات زياده روي نفرماييد.
4- لطفا به كاربران و مسئولان سايت بي احترامي نكنيد و در صورت مشاهده پي گيري خواهد شد.
5- لطفا نظر و سوال خود را در بخش مناسب ارسال نماييد در غير اين صورت پاسخي نخواهيد داشت.
6- سوالات خارج از بحث خود را ميتوانيد از قسمت تماس باما از بالاي سايت ارسال كنيد.







تمامي حقوق مطالب و تصاوير نزد اين وب سايت محفوظ بوده و هر گونه کپی بردار (شامل مطالب ، تصاویر و تمامی عناصر) از آن در وب سايت ها و وبلاگ ها و نشريات غیر مجاز بوده مگر به رضایت کتبی مسئولین سایت

 

طرح قالب ، رنگ بندي ، چينش عناصر و طراحي كلي ان براي گيم ايران محفوظ بوده و كپي برداري از قالب جرم محسوب شده و از طريق پليس فتا پي گيري ميشود

Copyright © Game-Iran.com