صفحه اصلي


امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵

اينجا هستيد: گيم ايران » بازي هاي ايراني » نقد و بررسي بازي هاي ايراني » تکاور شکست خورده | نقد و بررسی عنوان ذوالفقار


تکاور شکست خورده | نقد و بررسی عنوان ذوالفقار

بازی ایرانی ذوالفقار که محصول استودیو اپیدمیک با همکاری شرکت آمیتیس رایان میباشد در ۱۶ ام خرداد سال جاری با سبک اکشن اول شخص منتشر شد. داستان این بازی از جایی شروع میشود که نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل با در دست پلاتکی ایران را مانند بمب در مجمع سازمان ملل نشان میدهد و ایران را خطری برای صلح جهانی میداند. در همین بین حزب الله متوجه برنامه ی حمله نظامی اسرائیل به تاسیات هسته ای ایران میشود و یکی از تکاورات با تجربه خود را که با نام مستعار “ذوالفقار” مشهور است وارد خاک اسرائیل میکند تا جلوی این حمله را بگیرد و…

 

ما در این مقاله سعی داریم تا به نقاط ضعف و قوت این عنوان ایرانی که با موتور قدرتمند Cryengine ساخته شده بپردازیم.

 

 

داستان:

همانطور که گفته شد داستان بازی درمورد نقشه حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران میباشد که حزب الله متوجه آن میشود و برای جلوگیری آن یکی از بهرتین تکاوران خود را به خاک اسرائیل میفرستد تا با انجام ماموریت های مختلف جلوی این حمله را بگیرد. همانطور که خواندید ایده ی کلی بازی بسیار خوب است اما بازی از داستان بسیار ضعیفی برخوردار است. گیمر میبایست به عنوان “ذوالفقار”بازی را شروع کند در حالی که هیچ چیز از او نمیداند یا بهتر بگویم هیچ شخصیت پردازی برای او صورت نگرفته،مشخص نیست او ایرانی است یا لبنانی یا دلیل پیوستن او به حزب الله گفته نشده یا اینکه در چه سالی یا در چه منطقه ای متولد شده و یا خصوصیات رفتاری او چیست،اینها سوالاتی هستند که گیمر در طول بازی با آن مواجه میشود اما جوابی نمیابد!! و یا در طول بازی ما با دو شصخیت مواجه خواهیم شد: ۱- ذوالفقار و ۲-اربیتال که همراه ذوالفقار در این عملیاتهاست و همیشه با او توسط بی سیم در ارتباط است. برای او هم بهیچ وجه شخصیت پردازی صورت نگرفته است. یکی دیگر از مشکلاتی که در داستان این بازی وجود دارد نبود شخصیت منفی است،یکی از مشکلاتی که در سری بازی های مشهور Crysis نیز اکثر اوقات وجود داشت و این مسئله باعث میشود تا بخش داستانی ضعیفتر از قبل شود. و آخرین مشکلی که در بازی مشاهده میکنیم هیچ دیالوگ احساسی بین کاراکترها ردوبدل نمیشود تا گیمر را جذب خود کند و تنها دیالگوهای خاص گفتن یا علی،یا حسین و.. توسط کاراکتر اصلی است که خیلی تاثیرگذار نبودند و در طول زمان گیم پلی بازی ما هیچ سینماتیکی مشاهده نمیکنیم.

 

من ماندم که این استودیو با اینکه از مدلهای آماده برای بازی خود استفاده کرده تا زمان کمتری را صرف تولید کند چرا وقت بیشتری را برای داستان خود نگذاشته تا این عنوان نیز بمانند دیگر عنوان های ایرانی از داستانی ضعیف برخودرار نباشد. این سوالی است که مسئولان سازنده حتما باید پاسخگو باشند!

 

نقاط ضعف این بخش:

  1. نبود شخصیت پردازی برای کاراکترها
  2. نحوه ضعیف روایت داستان بازی در گیم پلی(وجود نداشتن هیچ سینماتیکی در طول بازی)
  3. نبود شخصیت منفی در بازی
  4. ردوبدل نشدن دیالوگ هایی برای جذب بیشتر گیمرها

 

 

گیم پلی:

برای ساخت این عنوان از مدلهای آماده موتور پایه Cryengine استفاده کردند و همین عامل باعث شد تا گیم پلی بازی بسیار شبیه به بازی Crysis باشد اما در کل گیم پلی بازی خوب کار شده بود و نحوه ی کنترل سلاحها بسیار طبیعی و عالی بودند،دشمنانتان نیز براساس تیری که به بدنشان میخورد واکنش نشان میدادند و بمانند واقعیت اگر دو یا سه تیر به آنها برخورد کنند،خواهند مرد. البته این نکته را نیز باید یادآور شوم که زمانی که برای استفاده از دوربین اسنایپ اقدام میکنید،پشیمان خواهید شد!! زیرا زمانیکه زوم میکنید سلاح آنقدر تکان میخورد که شما توانایی شلیک را ندارید و همین مسئله باعث میشود در بیشتر مواقع از استفاده این سلاح صرف نظر کنید.اما هوش مصنوعی بمانند اکثر بازیهای ایرانی ضعیف بوده البته برعکس قولی که سازندگان بازی داده بودند!!

 

آنها گفتند که هوش مصنوعی بازی بسیار بالاست اما بنده که بشخصه چنین چیزی مشاهده نکردم! حتی هوش مصنوعی بنسبت بازی Crysis کاهش نیز یافته است و سربازهای دشمن خیلی کم پیش می آید موضعشان را تغییر ندهند یا اصلا از جایشان تکان بخورند!! اما مشکل بعدی که در هوش مصنوعی وجود دارد این است که مثلا قبل از اینکه وارد منطقه عملیاتی یا پایگاه نظامی دشمن شوید،آنها منتظر شماهستند و همگی اسلحه شان را بسمت شما گرفته اند و این باعث شده تا بازی کمی سخت شود اما این مسئله بسیار غیر طبیعی است. اما درمورد امکانات و سلاح های موجود در بازی باید اینطور گفت که خوب کار شده بود. شما سلاح های زیادی داشتید: ۱- کلت ۲- دو نوع کلاشینکوف ۳- اسنایپ ۴- مهمات اضافی مانند موشک ضد تانک و بمب. اما قابلیت استفاده از سلاح های دشمن را ندارید که این یکی از نقطه ضعف های این بخش است در حالی که این قابلیت یک قابلیت تکراری وکلیشه ای در بازی های اکشن اول شخص بشمار میرود. اما نکته ی مثبتی هم وجود دارد و این است که شما توانایی برداشتن هر شی را در محیط مانند خرچنگ و یا لاکپشتها را دارید!!

 

اما مشکل بعدی اینجاست که طراحی مراحل بسیار بد بوده است. بمانند سری بازی های Crysis محیط های بزرگی در اختیار دارید ولی قابلیت استفاده از عنصر مخفی کاری ندارید ویا مجبورید در تمام مراحل در تمام محیط بگردید تا سربازان دشمن را بکشید در غیر اینصورت اجازه ورود به مرحله بعد را ندارید، همین مسئله نیز باعث میشود تا گیم پلی بازی پس از مدتی یکنواخت شود و از جذابیت بکاهد. و اما آخرین ویژگی مثبت این بخش وجود قابلیت کنترل تانک و قایق تندرو در محیط است که با استفاده از آنها میتوانید دشمنان خود را تارومار کنید!!

 

نقاط ضعف این بخش:

  1.  تکان خوردن بیش از حد سلاح اسنایپ در حالت زوم
  2. هوش مصنوعی پایین در بازی
  3. گیم پلی یکنواخت
  4. نبود قابلیت استفاده از سلاح های دشمن

 

 

گرافیک:

اما یکی از بخش هایی که نقاط منفی زیادی نداشت همین بخش یعنی گرافیک بازی بوده که آنهم بلطف موتور پایه قدرتمند Cryengine و البته مدلهای آماده بوده است. سازندگان بازی با استفاده از مدلهای آماده که در اینترنت موجود بوده توانستند محیطهایی نسبتا بزرگ برای هر مرحله طراحی کنند که جزئیات نیز در آنها بخوبی مشاهده میشد البته بجز آنهایی که سازندگان خودشان به بازی اضافه کرده بودند. البته مشکلات جزئی در گرافیک و طراحی وجود داشت برای مثال اگر شما به چهره کاراکتر های دشمن نگاهی بیندازید متوجه کره ای بودن آنها خواهید شد اما تعدادی کاراکتر با لباس های جدید نیز اضافه شدند که گفتن این موضوع نیز خالی از لطف نیست! اما نقطه ضعف دیگری نیز وجود دارد،زمانیکه شما از سلاح استفاده میکنید میبینید که کاراکتر بازی یعنی ذوالفقار دارای دستکش است اما زمانیکه از نردبان بالا میروید دستکشی در دستان کاراکتر نیست!!

 

   نقاط ضعف این بخش:

  1. استفاده از مدلهای آماده برای دشمنان
  2. دقت نکردن سازندگان بجزئیات گرافیکی مانند در دست نبودن دستکش هنگام بالا رفتن از نردبان

 

 

موسیقی وصدا گذاری:

اما بهترین بخش این بازی همین بخش یعنی موسیقی وصدا گذاری بوده است. صدا گذاری کاراکتر اصلی بازی و اربیتال بسیار عالی بودند و دارای صدایی خشن،مردانه و جذاب بودند که گیمر را بخود جذب میکرد اما صدای گوینده ی اول بازی که شروع داستان را روایت میکند بنظر من انتخاب خوبی نبود و صدایش کمی غیر قابل قبول بوده است. اما صداگذاری سلاحها،انفجارها و برخورد گلوله با محیط بسیار عالی وطبیعی کار شده بودند و مشکلی در آنها وجود ندارد یا بهتر است بگویم نمیشود مشکلی پیدا کرد.

 

اما بخش موسیقی بازی نیز خوب کارشده بود البته نمیدانم موسیقی بازی اختصاصی بوده است یا خیر ولی بنظرم اینطور بنظر میرسید! موسیقی های خوبی براب بازی انتخاب یا ساخته شده بودند اما با بازی هماهنگ نبودند!! یعنی اینکه برای مثال شما در حال جنگ هستید اما موسیقی یا ترک در بخش ملایم خودش قرار دارد و یا شما در حال در گیری با نیروهای دشمن نیستید و در حال حرکت با تانک یا نفربر هستید که ناگهان بخش اکشن ترک آغاز میشود و این تناقض کمی کار را خراب کرده است ولی بازهم تکرار میکنم موسیقی های عالی برای این بازی ساخته شده بودند اما درست استفاده نشدند!

 

نقاط ضعف این بخش:

  1. متناسب نبودن صدای گوینده تنها سینماتیک بازی (سینماتیک آغازین)
  2. هماهنگ نبودن موسیقی با وضعیت شما در بازی

 

 

نتیجه گیری کلی:

این عنوان را میتوان عنوانی موفق نامید که در بخشهایی خوب و البته در بخشهایی ضعیف کار کرد. گیم پلی این بازی یکنواخت است اما نه در برای ۵ مرحله!پس نگران خسته شدن از بازی نباشید زیرا این عنوان را حتما تمام خواهید کرد. قابلیت ۳D SlowMotion هم که بنظر بنده کاملا بی استفاده و مضخرف بوده!! من نمیدانم آخر چه کسی وسط درگیری می آید دکمه وسط موس را فشار دهد تا صحنه آهسته شود در حالی که جذابیت خاصی ندارد؟!این قابلیت زمانی میتوانست خاص وجذاب باشد که در زمان هایی خاص وتعیین شده وجود داشته باشند مانند سری بازی های ندای وظیفه!حال خیلی کلی بگویم این عنوان را نمیتوانیم بهترین شوتر اول شخص ایرانی،دقت کنید ایرانی بدانیم نه بخاطر اینکه کیفیت بالایی نداشته بلکه بنسبت دیگر عنوانهای ایرانی عالی بوده است اما برای گرافیک بازی که از مدلهای آماده استفاده شده است و تنها دلیل نیز همین است.

 

در دیگر بخش ها جز داستان خوب بوده است واین مسئله یعنی ضعف در داستان در بین بازی های ایرانی یک مسئله ی عادی ایست زیرا سازندگان فکر میکنند داستان بخش ساده ای است و با خواندن چند مقاله درمورد سناریو نویسی ویا ساختار سه پرده ای میتوان بازی نامه خوبی نوشت در حالی که بازینامه زمانی موفق میشود که دارای ایده های نو باشد نه براساس یک سری قوانین کلیشه ای و تکراری!! اما اگر منتظر این عنوان بودید بهتر است حتما تجربه اش کنید زیرا بازی جذابی بوده است که میتواند شما را برای چند ساعتی از دغدغه ها دور نگه دارد و شما را سرگرم کند،پس حتما آن را تجربه کنید!!

ذوالفقار


سازنده: استودیو اپیدمیک
ناشر: HI-VU
سبك بازي: اکشن اول شخص
پلت فرم ها: PC
50%

داستان سرايي

90%

موسیقی و صداگذاری

90%

گرافیک و جلوه های بصری

60%

گیم پلی و روند بازی

امتياز گيم ايران
7.2
امتياز جهاني
-
ورود به سايت
تبلیغات در گیم ایران
شبكه تبليغات

به جمع کاربران ویژه بپیوندید

تعداد نوشته ها: 70

نوشته شده توسط : « »

اشتباهم این بود هر جا رنجیدم خندیدم , فکر کردند دردی ندارم ضربه ها را محکم تر زدند. چارلی چاپلین

عضويت در خبرنامه سايت

 ۹ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است.


  1. سورنا رضایی می‌گه:

    دوستان معذرت تصویر اشتباه گذاشته شده.حتمادرستش میکنیم
    واقعا معذرت

    پاسخ

  2. احمد سعیدی می‌گه:

    ممنون سورنا که به بازی های ایرانی اهمیت میدی و همچنین سایت گیم ایران
    فقط این عکسه که ابتدای مقاله گذاشتید مربوط به بازی مرگ هست.
    موفق باشد

    پاسخ

    رسول كريمي: پاسخ در تاريخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۳ ۲۲:۲۱:


    اشتباهی بوده.. اصلاح کردن دوستان.

    پاسخ

    سورنا رضایی: پاسخ در تاريخ تیر ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۰۰:۰۵:


    اره……….لینکش رو اشتباه دادم،الان درس شده.خیلی ممنون که گفتی

    پاسخ

  3. پویا می‌گه:

    خسته نباشی
    خیلی خوب بود

    پاسخ

    سورنا رضایی: پاسخ در تاريخ تیر ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۱۵:۳۶:


    ممنون پویا جان……..

    پاسخ

  4. redwolf می‌گه:

    سلام
    ممنون از نقد خوبت .
    باید بازی خوبی باشه . ولی اینو اصلا نمیتونیم یه افتخار بدونیم . چون نصفش رو از رو کرایسیس کپی زدن . باقیشم که چیز دهن پر کنی نیس ، هوش مصنوعی پایین , صداگذاری نادرست و…
    به امید روزی که ایران یه همچین بازی رو تنهایی بسازه .

    پاسخ

    سورنا رضایی: پاسخ در تاريخ تیر ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۱۵:۳۷:


    اکثر شرکتهای ایرانی موتور بازیسازی خوبی ندارن و نمیتونن مانور بدن حالا اونایی که دارن هم میان از مدلهای آماده استفاده میکنند. در ضمن یه نکته رو یادم رفت بگم که موتوری که برای ساخت بازی بوده،موتور Crysis:Warhead بوده دوستان!!

    پاسخ

  5. حسین می‌گه:

    اقا من خریدمش خیلی بازیه باحالیه لطفا اخبار بیشتری از بازی ایرانی بذارید

    پاسخ


شما نیز به جمع هوادارن گیم-ایران در فیس بوک بپیوندید. Facebook.com


.:: ارسال دیدگاه



كاربر محترم، ايميل شما منتشر نخواهد شد ، لطفا ادرس صحيح ايميل خود را بنويسيد

مقررات بخش نظرات :
1- از ارسال نظرات پي در پي خوداري كنيد و منتظر پاسخ كاربران و يا نويسنده باشيد.
2- فقط به نظرات فارسي پاسخ داده خواهد شد و نظرات فينگليش پاسخ داده نميشود.
3- لطفا در مقدار و ميزان سوالات خود در بخش نظرات زياده روي نفرماييد.
4- لطفا به كاربران و مسئولان سايت بي احترامي نكنيد و در صورت مشاهده پي گيري خواهد شد.
5- لطفا نظر و سوال خود را در بخش مناسب ارسال نماييد در غير اين صورت پاسخي نخواهيد داشت.
6- سوالات خارج از بحث خود را ميتوانيد از قسمت تماس باما از بالاي سايت ارسال كنيد.







تمامي حقوق مطالب و تصاوير نزد اين وب سايت محفوظ بوده و هر گونه کپی بردار (شامل مطالب ، تصاویر و تمامی عناصر) از آن در وب سايت ها و وبلاگ ها و نشريات غیر مجاز بوده مگر به رضایت کتبی مسئولین سایت

 

طرح قالب ، رنگ بندي ، چينش عناصر و طراحي كلي ان براي گيم ايران محفوظ بوده و كپي برداري از قالب جرم محسوب شده و از طريق پليس فتا پي گيري ميشود

Copyright © Game-Iran.com