صفحه اصلي


امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵

اينجا هستيد: گيم ايران » فناوري ها و مقالات » اخبار و مقالات » اخبار بازی ها » چرا مایکروسافت ۲٫۵b$ برای Minecraft پرداخت؟


چرا مایکروسافت ۲٫۵b$ برای Minecraft پرداخت؟

۲٫۵ میلیارد دلار امریکا مبلغی است که مایکروسافت روز گذشته برای خرید شرکت سوئدی Mojang سازنده بازی معروف Minecraft پرداخت کرد. غول ردیف اول نرم افزار، بذر این قرارداد را مدت ها پیش در قرارداد دیگری با Mojang کاشته بود که در آن، دو شرکت توافق کرده بودند نسخه کنسولی Minecraft به صورت انحصاری برای Xbox منتشر شود. مایکروسافت پیش از این نیز برای خریداری Minecraft اقدام کرده بود، ولی وقتی شرکت های دیگری برای خرید آن اعلام آمادگی کردند، آن ها بلافاصله وارد صحنه عمل شده و قرارداد را به سرانجام رساندند. Wall Street Journal هفته گذشته از احتمال بسته شدن این قرارداد خبر داده بود.

 

در مورد انگیزه مایکروسافت از خریداری این بازی، گذشته از این که دو حرف اول و آخر Minecraft و Microsoft یکسان است، شرایط گویای یک تصمیم موفق یا دست کم بی خطر اقتصادی است. ۲٫۵ میلیارد دلاری که احتمالا از سود ماهانه مایکروسافت کم تر است، در قبال بازی که تاکنون بیش از ۵۰ میلیون نسخه فروخته است، کمتر ریسک اقتصادی (اگر نگوییم اصلا ریسکی ندارد) را به همراه خواهد داشت. سکه ای که مایکروسافت انداخته است اگرچه برای این شرکت دو روی یکسان دارد، ولی برای CEO جدید شرکت، Satya Nadella، می تواند یک روی باخت هم داشته باشد. وی امسال صندلی پست مدیر عامل ارشد را از دستان استیو بالمر گرفت و برای او اجرای یک پروژه ناموفق در اولین سالش در منصب جدید، هرگز خوشایند نخواهد بود. همان طور که یکی از کارکنان مایکروسافت گفته است، این قرارداد در واقع به چشم انداز های آقای Nadella مربوط می شود. این ادعا به هیچ وجه بیراه نیست چرا که آقای Nadella چندی پیش در بخشی از ایدئولوژی های اقتصادی خود، گیم را در یک دنیای “Mobile First” بزرگ ترین بخش زندگی دیجیتال خوانده بود. منظور از استراتژی Mobile First استراتژی هدف قرار دادن پلتفرم های موبایلی در حوزه نرم افزار و بازی کامپیوتری، به جای سیستم های مستقر مثل دسکتاپ ها و کنسول های غیر پورتابل است، استراتژی که بازی همچون Minecraft، خیلی خوب در آن جا می شود. اما ریسک برای CEO جدید، این است که گرچه Minecraft در ۲۴ ساعت اولیه رکورد Xbox Live را با ۴۰۰,۰۰۰ کاربر شکست و پرچم دار آن شد، اما سرپا نگه داشتن این بازی، در شرایطی که مغز متفکر اصلی بازی و موسس Mojang، آقای Markus Persson، به همراه سایر رئسا پس از امضای محتوای قرارداد این شرکت را ترک کرده اند، و آن هم در رقابت دنیای Mobile First امروزی که آقای Nadella به آن اشاره کرده است، کار چندان ساده ای به نظر نمی رسد.

 

موضوع دیگری که تکلیف آن حالا نامشخص است، نسخه های پلی استیشن این بازی است. گرچه نسخه های PS3/PS4 بازی منتشر شده است، اما هنوز نسخه Vita که قول داده شده بود وجود ندارد. قرارداد انحصاری مایکروسافت با Mojang تا اواسط ۲۰۱۳ مانع آن شده بود که نسخه های PlayStation منتشر شود. نسخه PS3 در ۲۰۱۳ منتشر شد و نسخه PS4 نیز برخلاف آن چه سونی در E3 سال گذشته برای این کنسول ترسیم کرده بود، به عنوان لانچ تایتل منتشر نشد بلکه اوایل همین ماه وارد بازار خرده فروشی گردید. برای نسخه Vita احتمالا مشکلی نباشد ولی آپدیت ها و نسخه های آینده Minecraft، با این جنگ کنسولی که با شدت تمام در حال انجام است – و در شرایطی که مایکروسافت هرگز خودش را برنده این میدان نمی بیند – بعید است به پلتفرم های سونی راه یابند. البته در این شرایط که کبک شرکت ژاپنی الاصل خروس می خواند و برنامه های زیادی برای عناوین اختصاصی خودش دارد، بازی مثل Minecraft کمتر او را نگران خواهد کرد.

 

Minecraft از دسته بازی هایی است که ساخت محیط در آن به دست بازیکنان صورت می گیرد، اصطلاحا این دسته بازی ها را Sandbox می نامند. در حالت Survival این عنوان، بازیکن بایستی با شرایط محیطی مختلف نظیر هیولا ها و گرسنگی دست و پنجه نرم کرده و زنده بماند. سادگی گرافیک و سیستم های این بازی طوری است که اساتید از آن، به عنوان ابزار آموزشی در کلاس های درس خود استفاده می برند. Markus Persson اولین بار در ۲۰۰۹ نسخه آلفای Minecraft را تولید و پس از تاسیس شرکت Mojang، در سال ۲۰۱۱ نسخه کامل آن برای PC و به دنبال آن در همان سال برای سیستم عامل های Android و iOS منتشر شد.

ورود به سايت
تبلیغات در گیم ایران
شبكه تبليغات

به جمع کاربران ویژه بپیوندید

تعداد نوشته ها: 192

نوشته شده توسط : « »

علاقه مند به ژانر نقش آفرینی و ترسناک و فانتزی های شرقی. عصر اژدها درگیر کننده ترین، شیطان مقیم خاطره ساز ترین و ارواح تاریک تکان دهنده ترین عنوانی است که تا به حال دیده‌ ام. گیم را فرصتی برای دور شدن از مشغله و درگیری های روزمره می دانم. به قول برتراند روسل: The time you enjoy wasting is not wasted time.

عضويت در خبرنامه سايت

 ۴ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است.


  1. redwolf می‌گه:

    سلام
    ممنون از خبر
    آقا من این ماین کرفت رو بازی نکردم . چه جوریاس ؟

    پاسخ

    فرشاد خرمی: پاسخ در تاريخ شهریور ۲۶ام, ۱۳۹۳ ۲۲:۵۸:


    سلام. یک بازی کژوال ساخت و ساز و تلاش برای بقا، با گرافیک های چندضلعی ساده، که خیلی طرفدار داره و از گیمر های حرفه ای گرفته تا مادربزرگ من رو هم به خودش جذب میکنه.

    پاسخ

    A.T.S.133: پاسخ در تاريخ مهر ۴ام, ۱۳۹۳ ۱۲:۰۹:


    اینی که این زیر نوشتم با تو بودم

    پاسخ

  2. A.T.S.133 می‌گه:

    ماین باز هستی یانه از نظر خودم و چند تا گیمر های خارجی (امریکایی . کانادایی . اینگیلیسی) بهترین ماین بازم بنظر میاد تاره کاری اگه بلدی مطالب خودت رو به من یاد بده چون ماینو باید جمعاوری کنی اگه بلد نیستی دوست داری بلد شی بگو تا همه چیزو بهت یاد بدم

    پاسخ


شما نیز به جمع هوادارن گیم-ایران در فیس بوک بپیوندید. Facebook.com


.:: ارسال دیدگاه



كاربر محترم، ايميل شما منتشر نخواهد شد ، لطفا ادرس صحيح ايميل خود را بنويسيد

مقررات بخش نظرات :
1- از ارسال نظرات پي در پي خوداري كنيد و منتظر پاسخ كاربران و يا نويسنده باشيد.
2- فقط به نظرات فارسي پاسخ داده خواهد شد و نظرات فينگليش پاسخ داده نميشود.
3- لطفا در مقدار و ميزان سوالات خود در بخش نظرات زياده روي نفرماييد.
4- لطفا به كاربران و مسئولان سايت بي احترامي نكنيد و در صورت مشاهده پي گيري خواهد شد.
5- لطفا نظر و سوال خود را در بخش مناسب ارسال نماييد در غير اين صورت پاسخي نخواهيد داشت.
6- سوالات خارج از بحث خود را ميتوانيد از قسمت تماس باما از بالاي سايت ارسال كنيد.







تمامي حقوق مطالب و تصاوير نزد اين وب سايت محفوظ بوده و هر گونه کپی بردار (شامل مطالب ، تصاویر و تمامی عناصر) از آن در وب سايت ها و وبلاگ ها و نشريات غیر مجاز بوده مگر به رضایت کتبی مسئولین سایت

 

طرح قالب ، رنگ بندي ، چينش عناصر و طراحي كلي ان براي گيم ايران محفوظ بوده و كپي برداري از قالب جرم محسوب شده و از طريق پليس فتا پي گيري ميشود

Copyright © Game-Iran.com